Zenmeditatie_TestPostByemail

trefw= “zen, zenklooster, zazen, zenboedhisme, nollet, gnollet, evolutie, menswording, rituelen, muziekpolutie, gnollet, dagboek, logboek, blog”
*update03/02/2010* ZaZen. Zenmeditatie. Zenboedhisme. al gelezen: zoek:*update04/02/2010* (Ctrl+f)

ZaZen. Zenmeditatie. Zenboedhisme.

Staat origineel op http://gnollet.110mb.com/Blog/Blog02_2010.htm

Maandag 01/02/2010 “In Gods Naam” van Annemie Struyf. Gister gekeken naar opname op schijf.
Ik vond dat zo schoon en ontroerend.
Ik heb in mijn jeugd jaren geZenMediteerd. Toen ik bijna als kluizenaar leefde int Bertennest, daarna in huurhuisje van 450 BEF
(11.15 Euro) Dat was net na de 14 maanden bij de Trappisten te W-Vleteren waar ik het heb leren kennen.
Ik: 20 to 45 min stilzitten Zazen(-mediteren), in japans zenklooster vele uren lang aaneen per dag!
Soms ervaarde ik het als mentaal zeer lastig, maar door te volharden, alle gedachten zacht opzij te schuiven… kwam ik “er” soms.
Het was een beetje als een hoge tafelberg beklimmen; eens boven kon je “genieten” van de “plaats” het uitzicht, er heel lang verwijlen.
Eens je “daar” bent zou je uren kunnen zitten Zazen doen, zoals in het Japans Zenklooster.
Na Zen zeer helder, kon dan zeer goed lezen.
Brede kijk op leven en wereld. Wat maken veel mensen zich druk om niets!
Daar ik ook Zen-Macrobiotiek (-voeding) volgde ging dat redelijk goed. Zuiver van geest maar ook van lichaam.
Eens de inwendige stilte bereikt…ik kan het niet beschrijven. Zeer heldere kijk op mens, wereld en samenleving. Niet bang meer van de dood.
Daarna las ik christelijke geestelijke lektuur. Ik geloof dat uiteindelijk alles goedkomt. Dit geeft heel veel sterkte int leven.
Mijn systeem was Zazen en daarna, ev na hele tijd verwijlen, eventueel al werken in stilte, gebed en geestelijke lektuur. Ik vind dit een super-systeem. Want om goed te kunnen lezen moet je geest “leeg” en onbevangen zijn. Daarna ging ik het kunnen uitjubbelen van geluk en blijdschap:
Eert God die onze Vader is, weest allen welgemoed… (lied512-)

Ontroerend in de uitzending was hoe de moeder haar zoon in het klooster in Japan opzocht en er meedeed en hem begon te begrijpen.
Annemie verstond er m i (mijns inziens) niets van. Ze vroeg zich af: wordt de wereld daar beter van? Ja, de wereld wordt daar beter van. Wie zenmediteert straalt vrede uit, is vrede, brengt vrede, doet niets en niemand kwaad, begrijpt mens en wereld, enz.
Wie goed (Zen) mediteert is met weinig tevreden. Ja, met zeer weinig. Is hiet meer hebzuchtig. Als iedereen het deed was de wereld veel rustiger, vreedzamer, minder vervuilend: alle problemen opgelost, behalve voor de kapitalistische en hebzuchtige economie die zou worden tot een economie die bijna alleen maar het levensnoodzakelijke maakt.
Maar ja, de mens is een vrij wezen en kan ook kiezen voor het kwade. Waarvoor zouden ge goeden nog moeten strijden als er geen kwaad meer was? Het is als met de medaille, die heeft altijd twee kanten. Er is geen goed zonder kwaad, geen licht zonder duisternis.
Ook in de natuur en de fysica bestaat bijna alles uit twee delen: hoog/laag, elektron/proton, aantrekken/afstoten, noord-/zuid-pool…ik vraag me af of er naast de zwaartekracht (graviton) een anti-zwaartekracht bestaat. Als de mens dat mocht vinden en beheersen, zou de wereld evenveel, zelfs meer veranderen dan met of n a v de ontekking van de elektriciteit.
Ja Zen(-mediteren) is goed voor de wereld. Is voor ons gelovigen een uitstekend werkinstrument voor lectio divinna en gebed.
Het leven wordt gebed.
Ik vind het woord mediteren hier niet juist, in de betekenis van Ignatius is het zelfs het tegendeel. Is Objectvrije meditatie.
Wie mij persoonlijk kent: begrijp je nu waarom ik meer van stilte hou dan van muziek, die zelfs vlucht?
*update04/02/2010* Ook om te werken, dan zeker. Ritueel en/of mediterend werken zoals in het zenklooster. Tijdloos. Als de werkomgeving gepolueerd is met muziek, dan is de tijd opgedeeld in stukjes van een drietal minuten, is je aandacht rap verdeeld, gaat de tijd traag en verveel je je rap. Mediterend werken is een genot. Biddend werken ook. Als je dan op je uurwerk kijkt denk je soms: nog lang; laat maar duren: ik geniet.
De meeste mensen begrijpen dit niet, kunnen dit niet begrijpen. Daarom bewonder ik de moeder die de grote moeite deed om naar Japan te gaan, en een tijd mee te doen in het klooster. Ook zag je dat ze elkaar enigzins begrepen. Al is ze anders wss een wereldse vrouw: de rust en stille blijdschap van zen straalde op haar aangezicht.
EINDE VAN *update04/02/2010*

Dit heeft die uitzending mij in herinnering gebracht. Omdat het over een stuk leven uit mijn jeugd gaat vond ik het zo mooi, maar ook ontroerend, ik bekeek de uitzending vanuit verschillende standpunten: de Zenmoniken, de moeder, de programmamaaktster, de wersterlingen als ik die ervover gelezen hebben of anders ontdekt en het gaan zoeken zijn in Japan.
Ik vind, met een beetje discipline kan je het ook thuis beoefenen. Als je niet alleen woont moet je wel respekt en ongestoorde afzondering vragen. Als christen zou ik zeggen: lees en bidt ook, maar tijdens ZaZen aan niets denken, ook niet aan het geestelijke.

De geest vrij maken; vrij worden.

Nieuwe Blog: https://gnollet.wordpress.com/about/

Deze pagina staat op: http://gnollet.110mb.com/Blog/Blog02_10.htm
Kontakt via:
www.gnollet.be en
http://gnollet.110mb.com/

3 Reacties to “Zenmeditatie_TestPostByemail”

  1. g nollet-Mia VDM Says:

    Allez, we maken vorderingen, dit gewoon gepost door naar een specaal adres een mail te sturen, de opmaak bevalt me meer.
    Nu ist aan de beurt van Lutje om iets te antwoorden.
    Zal ’s de site die je gaf beter bekijken en er ev iets posten.
    miavdm.gnollet2003 @
    Groetjes

  2. gnollet Says:

    ZenMediteren is soms vrij lastig: vechten tegen de vaak of moeheid. Of beter je gewoon aandachtig en wakker houden. De inspanning wordt als het ware beloond achteraf. Moet je op dat moment niet aan denken!
    Je moet het nu niet doen als je echt moe bent, dan gaat het toch niet, of toch niet lang.
    Ik betrap me erop dat ik tijdens de “aanbidding” voor het Heilig Sacrament vanzelf overga in zenmeditatie. Ook al zit ik maar 15 tot 30 minuten, het geeft een helder, fris, dankbaar, gelukkig en tevreden gevoel vanbinnen!
    Mr pastoor niet boos zijn; ik zeg vooraf in mezelf tegen OLH: “ik zal wat bij Je blijven”
    Of ik zing bij mezelf het lied ( ZJ 512)
    Eert God die onze Vader is;
    weest allen welgemoed.
    Looft Hem, gij zult in vrede zijn.
    Aanbidt al wat Hij doet.
    U, Heer, komt alle leven toe
    en wie of waar Gij zijt,
    U is de macht, U zingen wij
    dank voor uw heerlijkheid.

    Na zenmeditatie doe je dat bijna spontaan of vanzelf!

  3. DagMetBegrafenis « Gnollet's Blog Says:

    […] Morgen zaterdag heb ik zelf een begrafenis als acoliet. Dan zit ik achter het altaar in plaats van in de kerk. Ik hou van deze eenvoudige taak met iedere keer ongeveer dezelfde handelingen. Gisteravond heb ik gekeken naar opname “in godsnaam” van Anniemie Struyf van maandag op TV één over de Trappistinen van Brecht. http://www.abdijnazareth.be/frames/hoofdframe.htm Ik was er in de stemming voor en dacht aan de tijd dat ik novice was bij de Trappisten (14 maanden). lees ev entueel over Zenmeditatie: https://gnollet.wordpress.com/2010/02/06/zenmeditatie_testpostbyemail/ […]

Plaats een reactie